Algemene verkoopsvoorwaarden APD Reclame
ALGEMENE VOORWAARDEN APD RECLAME
ARTIKEL 1: “Opdrachtnemer | Opdrachtgever | Opdracht”:
1.1 Opdrachtnemer:
De opdrachtnemer is APD Reclame, Duffelsesteenweg 257, 2550 Kontich. Ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het ondernemingsnummer: BE0705.807.830
1.2 Opdrachtgever:
De opdrachtgever is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan de opdrachtnemer opdracht heeft gegeven tot het uitvoeren van werkzaamheden of de levering van diensten of producten. De opdrachtgever zal zich ter zake van de opdracht nimmer kunnen beroepen op de omstandigheid dat hij namens van een derde handelde. Als de opdracht is verstrekt door of ten behoeve van meer dan één opdrachtgever, zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk verbonden tot alle verplichtingen ten opzichte van de opdrachtnemer.
1.3 Opdracht:
In onze algemene voorwaarden wordt verstaan onder opdracht: elk verzoek tot het verrichten van een opdracht van reclame werken, ontwerpen van een design, het afleveren, installeren, plaatsen, bouwen van signs dit van reclame producten, decoraties.
1.4 Akkoord:
De opdrachtgever met wie eerder een overeenkomst werd gesloten, wordt geacht met de toepasselijkheid van deze voorwaarden op later met de opdrachtnemer gesloten overeenkomst akkoord te zijn gegaan. In deze algemene voorwaarden worden e-mail, whatsapp, messenger, eveneens te verstaan onder schriftelijke kennisgevingen, mededelingen en communicatie tussen partijen.
ARTIKEL 2: “OFFERTES | TOTSTANDKOMING | BETALING”:
2.1 Offerte:
Al onze offertes, voorcalculaties, aanbiedingen en soortgelijke mededelingen door de opdrachtnemer zijn geheel vrijblijvend, deze hebben een bepaalde geldigheidsduur en is geacht te zijn verworpen indien deze niet binnen de 14 dagen is aanvaard. Offertes die worden gemaakt door de opdrachtnemer zijn gebaseerd op gegevens die door de opdrachtgever zijn verstrekt. Deze gegevens zijn zo correct mogelijk, in het belang van een goede opdracht kunnen er extra kosten gerekend worden indien blijkt dat de opdrachtgever noch delen niet heeft aangegeven of is vergeten te meten. De deel uitmakende documenten: Tekeningen, technische beschrijvingen, ontwerpen en dergelijke blijven eigendom van de opdrachtnemer.
2.2 Totstandkoming van overeenkomst:
De totstandkoming is op het moment dat de opdrachtnemer schriftelijk of mondeling heeft bevestigd dat hij de opdracht heeft aanvaard, komt de overeenkomst tot stand en ontstaan uit de overeenkomst voortvloeiende verbintenissen van partijen. Het uitsturen van offertes, voorcalculaties, aanbiedingen door de opdrachtnemer is geen automatische aanvaarding van een opdracht door de opdrachtnemer. De opdrachtgever draagt het risico van het niet, niet juist, niet tijdig of niet volledig ontvangen mededelingen van de opdrachtnemer. De opdrachtnemer behoudt zich het recht om meer werkzaamheden dan vermeld in de opdracht in rekening te brengen.
ARTIKEL 3: “OPZEGGING EN ANNULERING”:
3.1 Opzegging:
Beide partijen erkennen dat de overeenkomst geheel ontbonden is in geval de opdrachtgever in staat van faillissement verkeert, hij opeisbare schulden onbetaald laat, of hij onder toezicht staat van een curator.
3.2 Annulering:
De opdrachtgever heeft steeds het recht om de overeenkomst te annuleren voordat de opdrachtnemer met de uitvoering van de opdracht is begonnen, mits hij de hierdoor ontstane directe en indirecte schade vergoedt die ontstaan is bij de opdrachtnemer. Onder ontstane schade wordt begrepen de door de opdrachtnemer reeds voorbereidingen heeft gemaakt, ontwerpen, design, gereserveerde producten, ingekochte materialen, ingeroepen diensten en of opslagkosten.
ARTIKEL 4: “AANSPRAKELIJKHEID | UITVOERING”:
4.1 Aansprakelijkheid:
APD Reclame is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, van de opdrachtgever of van derden. Onder indirecte schade of gevolgschade wordt onder andere verstaan: reputatieschade, verlies van goodwill, omzet of winstderving. De aansprakelijkheid van APD Reclame is altijd beperkt tot het factuurbedrag inclusief BTW van de opdracht waarin de aansprakelijkheidstelling door de opdrachtgever of de derde haar oorzaak vindt. Betreft de oorzaak van aansprakelijkstelling een deellevering, dan wordt het aansprakelijkheidsmaximum bepaald door de waarde van dat onderdeel van de opdracht.
4.2 Uitvoering van de opdracht:
De opdrachtnemer zal de werkzaamheden op een zorgvuldige wijze, overeenkomstig de eigen van een goed vakmanschap uitvoeren. De opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de gegeven opdracht zal worden uitgevoerd. Indien de opdracht plaatsen of bevestigen omvat van reclameborden, constructies, lichtbakken, spandoeken, en dergelijke, dient de opdrachtgever er aandacht voor te hebben in orde te zijn met de benodigde vergunningen. En deze door de steden zijn verleend en tijdig en op voorhand aan alle wettelijke of andere vereisten zijn voldaan. De aanvragen of informatie omtrent het plaatsen van reclame is op verantwoordelijkheid van de opdrachtgever. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor alle aansprakelijkheid voor schade en vorderingen die aangaande van de betrokken autoriteiten of andere derden, deze mochten ontstaan indien dergelijke vergunningen en wettelijke of andere vereisten ontbraken. Voorts is er geen recht op schadevergoeding of retourneren als de opdrachtgever niet in orde is met deze verplichtingen.
4.3 Onderzoekplicht:
De opdrachtgever staat ervoor in dat zaken waaraan of waarop de opdracht moeten worden aangebracht hiervoor geschikt en/of voorbereid zijn. De opdrachtgever zelf onderzoeks- en zorgplicht, en de opdrachtnemer heeft daarin geen verantwoordelijkheid, en ook geen eigen onderzoekplicht. Met betrekking tot kwetsbare zaken, zoals ruiten geldt dat bij of kort na de met de opdracht samenhangende werkzaamheden optredende beschadigingen geacht worden te zijn veroorzaakt door de ongeschiktheid van deze zaken voor de opdracht en niet met de wijze waarop de opdracht is uitgevoerd.
4.4 Plaatsing:
De opdrachtgever aanvaardt dat het resultaat van de werkzaamheden of/of levering afhankelijk kan zijn van de (omgevings)temperatuur en het oppervlak waar de opdracht moet worden aangebracht. Indien ervoor de opdracht een stellage in de bodem moet verankerd zijn of worden, of indien er geboord moet worden in muren of constructies, staat de opdrachtgever ervoor in dat er geen kabels, leidingen, buizen, of andere obstakels aanwezig zijn in muren of bodem. De opdrachtgever heeft steeds meldingsplicht over bepaalde obstakels aan de opdrachtnemer. Indien de opdrachtnemer nog oude reclameborden, stickers, spandoeken moet verwijderen kan er een meerprijs bij de opdracht in rekening worden gebracht. Indien er een parkeerverbod moet aangevraagd worden of signalisatie is de opdrachtgever verantwoordelijk deze aan te vragen bij de gemeente of stad, VLAREM en of de verkeerswetgeving te respecteren. Bij eventuele boete bij niet aanvragen van signalisatie of wettelijke verplichtingen zullen deze kosten in rekening worden gebracht. Alle voor montage zijnde producten, afgegeven door de opdrachtgever zijn niet verzekerd tegen brand, schade, en verlies of diefstal.
ARTIKEL 5: “OVERMACHT”:
5.1 Verplichtingen:
Indien de opdrachtnemer zijn verplichtingen niet kan voldoen zoals uit de overeenkomst, niet op tijd of niet volledig kan nakomen ten gevolge van een hem niet toerekenbare oorzaak, waaronder begrepen: “oorlog en oorlogsgevaar, mobilisatie, burgeroorlog, terrorisme, oproer, molest, diefstal, brand, ingrijpende temperatuurschommelingen, waterschade, overstroming, aardbeving, epidemie, pandemie en andere natuurrampen, bedrijfstaksluiting, verbeurdverklaring en andere (al dan niet in verband met een van de hier genoemde gebeurtenissen getroffen) overheidsmaatregelen, werkstaking, stremming van vervoer, vertraging bij transport diensten, defecten aan machinerieën, niet-levering van noodzakelijke materialen, halffabricaten of gegevens door derden, storingen in de levering van energie, heeft de opdrachtgever geen geval of het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De leveringstermijn van de opdrachtnemer wordt overeenkomstig de opschorting kosteloos verlengd.
5.2 Overmacht:
De opdrachtnemer heeft, indien een situatie van overmacht meer dan 5 kalenderdagen ononderbroken aanhoudt, het recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen, zonder dat een schadevergoeding kan worden geëist door de opdrachtgever, en dit zelfs indien de opdrachtnemer als gevolg van de overmacht enig voordeel mocht hebben.
ARTIKEL 6: “ONTWERPEN | PROEFDRUK”:
6.1 Ontwerpen:
De opdrachtgever is steeds gehouden om de beschikbare gestelde ontwerpen, tests, proefafdrukken, digitale proefdrukken die door de opdrachtnemer worden aangeleverd zorgvuldig en onmiddellijk op fouten en gebreken te controleren. Afwijkingen wat betreft kleur of schermweergave, van de in de opdracht bedoelde prestatie of van een ontwerp zijn aanvaardbaar, dit is geen reden voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding.
6.2 Goedkeuring:
De opdrachtgever moet steeds goedkeuring geven op de digitale proefdrukken, na goedkeuring van deze digitale drukproef kan de opdrachtnemer niet meer aansprakelijk worden gesteld voor eventuele fouten of schrijffouten.
6.3 Proefafdruk:
Elk verzoek van de opdrachtgever voor een ontwerp, test, proefafdruk, proefmodellen worden naast de prijs van de offerte in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen is dat de kosten hiervan in de prijs zijn inbegrepen.
ARTIKEL 7: “AUTEURSRECHTEN”:
7.1 Auteursrechten:
De opdrachtgever garandeert dat door uitvoering van de opdracht alle tijden geen inbreuk wordt gemaakt op de auteursrechten, merkrechten, modelrechten, andere eigendomsrechten van derden of eventuele daarvan afgeleide rechten, noch op enige ander recht krachtens het Belgische Wetboek Economisch recht, boek XI, of het Benelux Verdrag betreffende de Intellectuele Eigendom of andere nationale, supranationale of internationale regelgeving op het gebied van het auteursrecht of het recht van de intellectuele eigendom, dan wel het recht met betrekking tot enig ander recht van derden. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer zowel in als buiten rechte van alle aanspraken die derden krachtens deze wetten of regelgeving geldend kunnen maken alsmede voor alle kosten die met het verweer daartegen gepaard gaan. De opdrachtnemer kan nooit aansprakelijk worden gesteld tot schadevergoeding i.v.m overtreding van het auteursrecht.
7.2 Overtreding:
De opdrachtgever neemt in acht bij een overtreding van de auteursrechten, dat er een direct opeisbare boete van € 2000,00 per overtreding en € 250 per dag dat de overtreding duurt. De kosten worden in rekening gebracht zonder ingebrekestelling. De opdrachtgever kan geen schade vergoeding eisen of vergoeding voor deze opdrachten.
ARTIKEL 8: “PRIJZEN | KOSTEN”:
8.1 Prijzen:
Al onze prijzen zijn: Exclusief BTW, ontwerp, service, besprekingen, levering en montage, en andere heffingen welke van overheidswege opgelegd worden, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld op de offerte of bestelbon.
8.2 Kosten:
De opdrachtnemer berekent geen kosten voor het opmaken van een offerte, tenzij er een specifiek onderzoek, opmetingen, of andere werkzaamheden of besprekingen nodig zijn. De opdrachtnemer zal de opdrachtgever hierin mededelen en de gaande kosten zullen in rekening worden gebracht. Indien de opdracht ontwerpwerkzaamheden omvat, zullen steeds ook alle werkzaamheden verband houdende met de voorbereiding daarvan in rekening worden gebracht. Kosten die voortvloeien met aanvullingen en wijzigingen van de opdracht of ontwerp zijn voor rekening van de opdrachtgever.
8.3 Prijs wijziging:
Indien na de totstandkoming van de offerte, de prijzen van materialen, hulpmaterialen, diensten, de prijzen wijzigingen zal de opdrachtnemer de opdrachtgever hiervan schriftelijk op de hoogte brengen. En kan de opdrachtnemer de offerte zonder enige vergoeding herzien naar de nieuwe prijzen.
ARTIKEL 9: “LEVERINGSTERMIJN”:
9.1 Aflevering:
De opdrachtnemer opgegeven leveringstermijn heeft slechts indicatieve betekenis, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk wordt aangegeven dat het een bindende termijn betreft. De vertraging termijn van een transportdienst heeft geen betrekking tot verbreking of schade vergoeding op de opdracht. Tenzij anders is overeengekomen worden de goederen verstuurd naar het afleveringsadres, of een afhaling bij de opdrachtnemer, dit na afspraak. De goederen blijven eigendom van de opdrachtnemer tot de volledige som betaald is.
9.2 Digitale aflevering:
Digitale afleveringen vinden plaats na ontvangst van de betaling, deze worden aangeleverd naar het daartoe opgegeven e-mailadres van de opdrachtgever, grote bestanden worden aangeleverd via externe server en worden via een link beschikbaar gesteld. Het risico voor de opdracht is voor de opdrachtgever.
ARTIKEL 10: “NAZICHT BIJ LEVERING”:
10.1 Nazicht levering:
De opdrachtgever is verplicht onmiddellijk bij de levering of afhaling de producten, grondig na te kijken of deze conform is met de opdracht. Bij het ondertekenen van de afleveringsbon of leveringsbon gaat de klant akkoord, dat zijn producten zonder schade zijn uitgeleverd, de klant kan hierna geen beroep meer doen op schade.
10.2 Levering:
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het transport bij het afhalen van producten, bij schade is de opdrachtnemer niet verantwoordelijk voor een eventuele herdruk of vergoeding van het product. Goederen reizen op risico van de opdrachtgever.
ARTIKEL 11: “HERROEPINGSRECHT | GARANTIE | KLACHTEN”:
11.1 Herroepingsrecht:
Uitsluiting herroepingsrecht Het dient aangestipt dat de goederen die door opdrachtnemer aangeleverd worden, uniek en specifiek zijn. Omwille hiervan kan de opdrachtgever geen gebruik maken van de herroepingstermijn van 14 dagen voorzien in het Wetboek Economisch Recht boek IV artikelen [Zie specifiek artikel 53 WET boek VI]
11.2 Garantie:
Garantie op de geleverde zaken van de opdrachtnemer zijn uitdrukkelijk uitgesloten: normale slijtage, daaronder begrepen geleidelijke verkleuring, verkrijting, en glansvermindering. Iedere vorm van schade ontstaan bij het aanbrengen van zelfklevende materialen, schade, onzorgvuldig gebruik, transport of andere aangebrachte veranderingen door de opdrachtgever. De opdrachtnemer garandeert de deugdelijkheid van de constructie van geleverde zaken of werken voor de duur van maximaal drie maanden na aflevering, doch nimmer verder strekkend dan de aan de opdrachtnemer zelf door diens toeleverancier verstrekte garantie. De garantie voor door de opdrachtnemer geleverde, maar door anderen vervaardigde zaken, omvat uitsluitend de door deze anderen aan de opdrachtnemer verleende garantie. Met betrekking tot garantie geldt uitsluitend het hier gestelde, behoudens voor zover tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer schriftelijk (waaronder begrepen per e-mail) anders is overeengekomen.
11.3 Klachten:
De opdrachtgever moet een klacht met betrekking de opdracht melden binnen de 3 werkdagen na uitvoering met een schriftelijke wijze naar orders@apdreclame.be. Na de termijn van 3 werkdagen zal iedere laattijdige klacht automatisch als verworpen worden beschouwd. Een klacht schort in geen geval de betalingsverplichting van de opdrachtgever. In geval van een gerechtvaardigde klacht mag de opdrachtnemer, voor zover wettelijk toegestaan, kiezen tussen een aanpassing van het factuurbedrag, het verbeteren of opnieuw verrichten van de afgekeurde werkzaamheden. De vervanging of aanpassing van het gebrekkig of beschadigd deel van de geleverde zaken.
ARTIKEL 12: “BETALINGEN | VOORSCHOT | AANMANINGEN”:
11.1 Betalingen & Voorschot:
De opdrachtnemer bepaalt de betalingsvoorwaarden. Indien de factuur niet betwist is binnen een termijn van 8 dagen zal deze factuur als aanvaard worden gezien. De opdrachtnemer staat vrij een aanbetaling te verlangen voor de uitvoering van een opdracht. De betaling dient evenwel contant plaats te vinden bij aflevering van de opdracht. Indien geen aanbetaling vooraf overeen is gekomen, geldt het volgende; Facturen dienen betaald te worden binnen de termijn van veertien dagen na factuurdatum, in euro’s op het rekeningnummer van de opdrachtnemer. Verrekening, opschorting, of inhouding van een gedeelte van het verschuldigde bedrag om welke reden ook is niet toegestaan door de opdrachtgever. De opdrachtnemer is gerechtigd, bij aflevering in gedeelten, na aflevering van het eerste gedeelte, naast de betaling van dit gedeelte teven de betaling te verlangen van alle voor de gehele opdracht gemaakte kosten, zoals ontwerpen, diensten.
11.2 Aanmaningen:
Indien de opdrachtgever niet binnen de volledige termijn heeft betaald, wordt van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met 20% voor schadeloosstelling, met een minimum van 75 euro en 1,5% interest per maand vanaf de vervaldag. Bij aangetekende zending worden daarenboven 12,5 euro administratiekosten aangerekend.
ARTIKEL 13: “DESIGN | OVERDRACHTEN | EIGENDOMSBEHOUD”:
13.1 Design & Eigendomsbehoud:
Alle ontwerpen die gemaakt worden blijven eigendom van APD Reclame, deze zijn voorzien van een Copyright logo en deze mogen niet door derde worden bewerkt, of door andere gedrukt worden. De klant dient hier steeds schriftelijk toestemming voor nodig te hebben. Alleen mits schriftelijke toestemming mag dit door een andere partij gedrukt worden. Ontwerpen die gemaakt zijn, worden aangerekend als u geen bestelling plaatst, deze vallen onder werkuren of gepresteerde uren. Indien deze toch zonder schriftelijke toestemming worden gedrukt zullen wij een schade vergoeding aanrekenen met een minimum van 125 euro excl btw.
13.2 Overdracht & Bewaring:
Ontwerpen gemaakt door APD Reclame worden steeds bewaard door hem. Dit gedurende een termijn van 10 jaar. Deze worden niet vrij gegeven aan derde, alleen mits schriftelijke toestemming mag dit door een andere partij gedrukt worden.
ARTIKEL 14: “BEVOEGDE RECHTBANK”:
14.1 Toepasselijk recht:
Toepasselijk recht Onderhavige overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Belgische Recht, Bevoegde Rechtbank Elk geschil met betrekking tot voorliggende Overeenkomst wordt uitsluitend beslecht door de Rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen – afdeling Antwerpen.